marți, 11 aprilie 2017

Ucenicul lui Hristos-Jurnalul doctorului Sotirios Crotos (I)


            Mai erau putine zile pana la Paste si, cum familiarii si o parte din ucenici ramasesera pe la casele lor, mai erau langa El cativa ucenici, apostolii si Isachar, fostul orb din nastere. Toti eram tristi si cu inimile grele. Inconjurandu-l ca de obicei, El ne-a spus:
            -Copii! Pentru putina vreme mai sunt cu voi! Ma veti cauta, dar acolo unde merg Eu, voi nu puteti veni! Porunca noua va dau voua: sa va iubiti unii pe altii, asa cum v-am iubit Eu! Prin aceasta va cunoaste lumea ca sunteti alesii Mei! Sa nu va speriati! Aveti incredere in Dumnezeu si aveti incredere in Mine! In casa Tatalui Meu sunt multe lacasuri. Ma duc sa va pregatesc unul, si daca ma voi fi dus si vi l-oi fi pregatit, voi veni sa va iau cu Mine, ca acolo unde sunt Eu, sa fiti si voi. Cunoasteti calea unde ma duc.
            Atunci Toma a zis:
            -Doamne, nu stiu unde Te duci si nu stim calea!
            Iisus a zis:
            -Eu sunt Calea, Adevarul si Viata! Nimeni nu poate veni la Mine, daca nu-l atrage Tatal. Eu sunt adevarata cale si adevarata viata! Voi Ma cunoasteti pe Mine si-L cunoasteti si pe Tatal Meu, M-ati vazut pe Mine si L-ati vazut si pe Tatal!
            Filip a zis:
            -Doamne! Arata-ne pe Tatal si ne este de ajuns!
            Iisus i-a raspuns:
            -Filip, Eu sunt de atata vreme cu voi si tu nu M-ai cunoscut? Cine M-a vazut, L-a vazut si pe Tatal! De ce spui tu:″Arata-ne pe Tatal?″ Tu nu stii ca Eu sunt in Tatal si Tatal este in Mine? Cuvintele pe care le rostesc, nu le spun de la Mine, ci Tatal, care este in Mine, le spune! Si tot Tatal face toate minunile pe care le-ati vazut! Credeti-Ma! Eu sunt in Tatal si Tatal este intru Mine! Credeti-Ma, cel putin pentru minunile pe care le-am savarsit! Adevar zic voua: orice veti cere, in numele Meu, veti primi, pentru ca Tatal sa fie marit prin Fiu si Fiul prin Tata! Daca Ma iubiti pe Mine, paziti poruncile Mele si Eu voi ruga pe Tatal sa va trimita un Mangaietor: pe Duhul Adevarului, ca sa ramana in veci cu voi! El va va invata tot si va va aduce aminte tot ce v-am spus. Ramaneti in Mine si Eu voi ramane in voi. Nu va voi lasa singuri in lume, ci voi veni la voi. Daca ramaneti in Mine, cuvintele Mele raman in voi si veti cere orice ati vrea si o sa primiti!
            Va las iubirea Mea! Dupa cum m-a iubit Tatal pe Mine si Eu v-am iubit pe voi. Ramaneti in iubirea Mea!
            Va las in pacea Mea, sa nu vi se tulbure inima si sa nu va speriati. Ati auzir ca v-am zis:″Ma duc, si voi veni iar la voi!″ Daca M-ati fi iubit, v-ati fi bucurat ca ma duc la Tatal! V-am spus toate acestea, mai inainte ca ele sa se intample, iar atunci cand se vor intampla, sa credeti!
            Va las bucuria Mea, pentru ca bucuria voastra sa fie deplina!
            Mai am multe a va spune, dar nu le puteti intelege acum! Cand va veni Duhul Adevarului, va va invata calea spre adevarul adevarat, caci nu va vorbi de la Sine, ci de la Tatal; El va va vesti cele ce vor sa fie!
            Erau intr-adevar cuvinte de adio, simteam ca-si lua ramas bun de la noi!
            -Intristarea v-a cuprins inimile, dar ma veti vedea; si atunci inimile voastre se vor bucura. Si nimeni nu va putea sa va ia bucuria aceasta. In ziua aceea, nu ma veti intreba nimic.
            Adevar zic voua: orice veti cere in numele Meu de la Tatal, vi se va da voua! Pana acum n-ati cerut nimic in numele Meu! Cereti si veti primi, ca bucuria voastra sa fie deplina!
            Eu voi ruga pe Tatal Meu pentru voi, desi Tatal meu va iubeste, pentru ca voi m-ati iubit si ati crezut ca de la Tatal am venit in lume si ma duc la Tatal!


            Innopandu-se, Iisus s-a retras in munte pentru a se ruga, pe cand noi am coborat in oras, am mancat la hangiul Shalum, dupa care ne-am intors in grainda Ghetzimani, ne-am infasurat in mantale si ne-am lungit pe iarba. Niciunul nu aveam curajul de a vorbi. Eu sedeam intre Petre si Matei; langa Petre era Ioan, iar langa Matei era Filip, cel plin de indoiala. De altminterea, el a si rupt tacerea:
            -Eu Il vad pe Iisus, dar pe Tatal nu-L vad in El!
            Fara sa vreau, m-am trezit ripostandu-i:
            -Filip! Tatal este spirit si nu ai cum sa-L vezi! El este de o stralicre foarte puternica, la care ochii nostri omenesti nu rezista, ci am orbi, ori chiar am muri pe loc! Iisus ne spune:″Tatal este in Mine″ - deci, noi trebuie sa-L cautam si sa-L vedem pe Tatal in manifestarile spirituale ale lui Iisus! Ori, Iisus este Lumina?
            -Da, mi-au raspuns toti in cor.
            -Iisus este Iubire?
            -Este, au confirmat ei din nou.
            -Iisus este Mila?
            -Este!
_          -Iisus este Iertare?
            -Da, recunoscura din nou.
            -Iisus e Rabdare?
            -Este!
            -Iisus e Bunatate?
            -Este!
            -Iisus e Adevar?
            -Da!
            -Iisus e Dreptate?
            -Este!
            -Iisus e Atotvazator si Atotstiutor?
            -Este!
            -Iisus este Atotputernic, prin minunile savarsite, prin aparitiile si disparitiile Sale?
            -Este!
            -Atunci, ce mai vrei, Filipe? Acesta este Tatal care salasuieste in Iisus! Nu trebuie sa ti-L inchipui pe Tatal ca pe un om intrupar, cum Il vezi pe Iisus, ori cum suntem noi. Fiind Spirit, Dumnezeu a intrat in sulfetul lui Iisus si trebuie vazut in insusirile spirituale pe care le detine Iisus. Nu-I asa, Petre? – m-am intors catre cel ami autoritar dintre apostoli.
            -Asa e, recunoscu Petre, si mai adauga: Noi nu putem sa-L vedem pe Dumnezeu Tatal fata in fata, decat atunci cand vom merge in Cer. Numai asa ne este ingaduit a-L privi. Sotirios are dreptate, Filipe! Dumnezeu trebuie vazut in cuvintele si faptele lui Iisus. El insusi ne-a zis:″Eu nu am venit de la Mine in lume, ci Tatal M-a trimis. Eu repet cuvintele Tatalui, iar minunile ce le vedeti voi, Tatal le face!″ Ai inteles, Filip?
            -Asa, da, mormai acesta.
            Se amesteca si Andrei in vorba, zicand:
            -Se apropie sfarsitul! Mai marii Sinedriului au hotarat sa-L dea, dupa Paste, pe mana guvernatorului roman.
            -Ma intreb, ce vina ar putea sa-I gaseasca? -  am vorbit eu. Romanii sunt oamenii legii si trebuie sa vii la ei cu invinuiri serioase, pentru a ucide un om!
            Se auzi si taciturnul Ioan:
            -Minciuna si ura nascocesc destule ca sa omoare un om!
            Natanael – cel fara de viclenie – grai cu insufletire:
            -Numai sa indrazneasca sa-L atinga, c-o sa-I spulbere, ca nu mai ramane nici urma de praf de pe urma lor!
            Cei vreo douazeci de barbati care-L urmau pretutindeni pe Invatator incuviintara spusele lui Natanael. Numai Petre, Ioan si cu mine am tacut. Inaintea dialogului meu cu Iisus, si eu gandisem la fel. M-as fi bucurat sa-I vad praf si tandari. Insa dupa discutia in care ma oferisem sa mor in locul sau, ma incredintasem ca nimic si nimeni nu-I vor schimba hotararea. Era decis a implini voia Tatalui, deci consimtise sa sufere si sa moara pe cruce. Iar a treiz zi avea sa invieze, asa cum spusese. Petre si Ioan stiau mai multe decat ceilalti. Dovada era tacerea lor.
            A doua zi, Iisus a reaparut printre noi si ne-a luat cu Sine in Bethania. Mergea inaintea noastra. Singur. Mai erau doua zile pana la Pasti.


Simon Leprosul ne-a intampinat si a dat o masa in cinstea Invatatorului. Printre comeseni era si Lazar, cel inviat din morti. Maria, sora lui, a intrat in camera cu un vas de alabastru, in care era un parfum curat de mir, foarte scump. Ea a turnat din el pe capul Profetului, apoi I-a uns picioarele, stergandu-I-le cu parul ei lung. Dintre toti cei prezenti, martori la ce se intampla, numai iuda Iscariotul a dezaprobat gestul Mariei.
            -Pentru ce nu s-a vandut parfumul cu trei sute de dinari, ca sa fie impartiti saracilor? – spuse el.
            Dar nu grija pentru cei nevoiasi, ci fiindca, odata obtinuti banii si pusi in punga saracilor, i-ar fi putut lua cu lacomia lui cunoscuta si, in acelasi timp, cu necinstea sa binestiuta.
            Iisus raspunse:
            -Maria a pastrat parfumul pentru inmormantarea Mea si bine a facut! Caci pe saraci o sa-I aveti si de aici inainte cu voi, dar pe Mine, nu! Adevar zic voua: oriunde va fi predicata Invatatura mea, se va cunoaste si ce a facut aceasta femeie, astfel ca amintirea ei n-o sa piara.
            Petre Il intreba unde vrea sa petreaca sarbatorile Pastelor, pe cand ne intrebam spre Ierusalim. Iar Iisus a zis:
            -La intrarea in oras, veti gasi un om purtand pe umar un vas. Luati-va dupa el, si unde o sa intre, spuneti-I stapanului casei: ″Domnul iti trimite cuvant prin noi, zicandu-ti: Timpul Meu s-a apropiat si vreau sa mananc pastele in casa ta, impreuna cu oaspetii.″ El o sa va arate o incapere gata pregatita, pe care o sa Mi-o dea pentru petrecerea Pastelor.
            Auzindu-I cuvintele, am inteles ca se referea la Nicodim, fiindca era singurul in Iudeea care folosea barbati la caratul apei. Totodata, am desprins si hotararea Sa de a petrece Pastelor numai cu apostolii. Asa ca, zarind-o dupa un timp pe mamam Shari umpland urcioarele la o fantana, m-am apropiat si am zis:
            -Ma primiti sa fac Pastele impreuna cu voi?
            -Cu mare dragoste, Sotirios, imi raspunse ea. Chiar mai avem nevoie de o persoana ca sa putem termina mielul nostru. Ce bucuros va fi Dionisios! Abia te asteapta!
            Si, bineinteles, m-am dus. Totul a decurs potrivit obiceiurilor stravechi. Am stat in jurul mesei in picioare, gata de plecare, am cantat psalmi, am baut paharele cu vin si am mancat mielul pascal. Iacov si mama Shari au evocat sarbatorirea Pastelui, la iesirea din Egipt, iar la miezul noptii ne-am risipit fiecare in colturi, sa ne culcam. Eu cu Dionisios ne-am luat cate un covor si am suit pe terasa, nadajduind sa auzim glasul Profetului. Era o noapte linistita, cu luna plina, care isi revarsa razele peste templul lui Solomon, cu acoperisul lui aurit, peste palatul gurvernatorului si peste casa marelui preot Caiafa.
            Fara indoiala, am dormit zdravan, deoarece, la sculare, se facuse ziua de-a binelea si, in oras era mare larma. O groaza de lume fugea inspre partea de sus a Ierusalimului. ″Oare ce se intampla?″ - ne-am intrebat eu si Dionisios. Ne-am imbracat la iuteala si am coborat in ulita. O femeie alergand, ne-a strigat:
            -L-au arestat pe Iisus!
            -Si unde se afla? – am intrebat amandoi intr-un glas. N-am priceput raspunsul femeii, asa ca am repetat intrebarea primului intalnit, care ne-a zis:
            -Tocmai Il duc la guvernator!
            Am plecat in goana spre fortareata Antonia. In drum, ne-am oprit la Shalum, ca sa-mi iau sticluta cu bautura datatoare de forta. Shalum isi adapa vitele, ceilalti inca nu se trezisera, asa ca ne-am continuat calea fara a zabovi. In fata Gabbathei, locul de judecata, pavat cu pietroaie, am vazut mare agitatie si o ceata de ciomagari in miscare. Guvernatorul aparu, urmat de Iisus.
            Avea mainile legate la spate. De cum L-am vazut, mi s-au taiat picioarele si m-a apucat tremuratul. M-am dat dupa o coloana si am galgait cel putin jumatate din continutul sticlutei. Bautura m-a turtit fara intarziere, astfel ca, abia tarandu-mi picioarele, am ajuns langa Dionisios, care vorbea cu Antonius – sutasul din Capernaum, al carui servitor fusese vindecat de Iisus. El fusese de garda pe timpul noptii si, vazandu-L pe Iisus adus sub arest, ramasese sa vada ce avea sa se intample.
            Guvernatorul Pontiu din Pilat, un om aspru, grosolan, lacom de banmi si mare amator de mita, era intr-o dispozitie precara, pe simplul motiv ca fusese trezit din somn.
            -Ce invinuire aduceti acestui om? – intreba cu glas tunator.
            Totusi, din continutul intrebarii am inteles ca nu Il socotea un raufacator. Un preot iudeu i-a raspuns:
            -Daca nu era un raufacator, nu ti-L aduceam.
            -Luati-L si judecati-L dupa legea voastra! – raspunse Pilat, cu vadita iritare si sila.
            Anna, cu cei cinci feciori ai sai, cat si cu fariseii de frunte, sedeau raspanditi printre ciomagari, aruncandu-le in gura veninul acuzatiilor. Drept pentru care, acestia strigau:
            -A fost vazut si auzit instigand poporul la revolta impotriva Imperiului, numindu-se Hristos – Imparatul Ingerilor!
            -Esti Tu Imparatul Iudeilor? – il intreba Pilat.
            -Tu zici asta de la tine, sau altii ti-au spus-o? – riposta Iisus.



(Jurnalul doctorului Sotirios Crotos – Ucenicul lui Hristos)

Niciun comentariu: