joi, 9 iunie 2016

Gateala: mazgaleli pe chipul lui Dumnezeu

            Ce lume pierduta exista astazi! Femeile isi pun par niste cleiuri, si cum mai miroase! Te apuca alergia. Cand vad o femeie moderna, cu frumuseti lumesti si parfumuri, ma scarbesc launtric. Odata mi-au spus unii: ”Cutare a mers in Germania sa studieze estetica”. „Dar ce este estetica?”, am intrebat. „Estetica face pe cele batrane tinere”, mi-a spus. Atunci mi-am adus aminte ca vazusem candva o batrana ce avea o linie orizontala pe frunte. Intreb dupa aceea pe un cunoscut al ei: „Ced are, sarmana?”. „A, nimic, imi spune, a facut operatie ca sa i se intinda pielea si sa-i dispara ridurile”. Iar eu credeam ca s-a lovit si s-a operat.... Unde ajunge lumea astazi!
            -Astazi, Parinte, gateala n-o considera un pacat!
            -Da, aceasta am inteles si eu. Am vazut o fata care, desi inainte era ca un inger, nu am mai cunoscut-o dupa aceea, asa cum era vopsita. „Dumnezeu le-a facut pe toate foarte bine, i-am spus, dar la tine a facut o greseala foarte mare!”. „De ce, Parinte?” ma intreaba. „Iata, sub ochii tai n-a pus cerneala. Greseala aceasta a facut-o! In timp ce pe ceilalti oameni i-a facut frumosi, la tine a facut o greseala! Bre, nenorocito, nu intelegi? In felul acesta te uratesti! Ca si cum ai avea o icoana bizantina si tragi cu penelul intr-o parte si in alta si o murdaresti, o strici. Sa punem noi vopsele pe chipul lui Dumnezeu? Sau ca si cum un pictor ar face o icoana buna si merge unul care nu cunoaste pictura, ia penelul si facve niste mazgaleli, stricand astfel icoana pictorului. La fel faci si tu. Este ca si cum ai spune lui Dumnezeu:”Doamne, nu le-ai facut bine! Eu o sa le indrept!”.
            O alta a venit intr-o zi cu niste unghii pana colo, ca uliul, vopsite in rosu, si-mi spune: „Copilul meu este grav bolnav. Fa rugaciune, Parinte! Fac si eu rugaciune, dar....”. „Ce rugaciune faci?”, o intreb. „Tu zgarii pe Hristos cu aceste unghii! Taie-ti mai intai unghiile si apoi se va face bine copilul tau. Pentru sanatatea copilului tau, cel putin sa-ti tai unghiile si sa-ti stergi vopselele”. „Sa le vopsesc in alb, Parinte?”. „Eu iti spun sa nu le mai vopsesti si sa le tai. Sa faci o jertfa pentru sanatatea copilului tau! Ce inseamna aceasta? Daca asa ar fi fost bine, Dumnezeu te-ar fi facut cu inghii rosii”. „Sa le vopsesc in alb, Parinte?”. Intelege-te daca poti!....”Asa cum faci, asa vei merge si tu si copilul tau”, mi-am spus in sinea mea. Pe copii ii raceste mai mult mama, atunci cand ea nu este imbracata cu modestia si incearca sa-si „jumuleasca” copiii.
            Se poate ca cineva sa fie putin urat sau sa aiba o infirmitate, iar aceasta deoarece Dumnezeu stie ca astfel va fi ajutat duhovniceste. Caci pe El il intereseaza mai mult sufletul decat trupul. Toti avem cele bune ale noastre, dar si putine cusururi – cruciulite, nu cruci – care ne ajuta la mantuirea sufletului nostru.



(Cu durere si dragoste pentru omul contemporan – parintele Paisie Aghioritul).

Niciun comentariu: