vineri, 8 mai 2015

PARINTELE PORFIRIE


Harismele Parintelui Porfirie (III)


1.    Vedea in spatele muntelui
          Parintele Porfirie a devenit monah la varsta de paisprezece ani. La chilie facea ascultare oarba celor doi parinti duhovnicesti, pe care-i iubea mult. Din primii ani ai vietii lui duhovnicesti dobandise harisma stravederii si inainte-vederii, prin care depasea obstacolele materiale si comunica cu alti oameni, descoperindu-le intamplari minunate din viata lor, dar si ce avea sa li se intample.
        Chiar parintele i-a povestit odata unui fiu duhovnicesc o intamplare personala, care arata ca inca de mic fusese inzestrat cu harisme. Asadar, parintele si-a amintit:”Odata parintii mei au plecat de la chilie si au iesit afara, in lume, ca sa spovedeasca oameni. Mi-au spus, deci, ca duminica sa merg la biserica sa ma impartasesc. Si asa am facut, duminica m-a dus la biserica si m-am impartasit. Plecand de acolo sa ma intorc la chilia noastra, eram atat de emotionat, atat de bucuros ca L-am primit in mine pe Hristos, incat am strigat:” Slava Tie, Doamne, Slava Tie! Tu Preasfinte, a doua Persoana a Sfintei Treimi, ai venit iarasi si ai intrat pe de-a-ntregul in mine, ticalosul.”
         La un moment dat am simtit ca nu merg, cum se merge aici pe pamant, ci cum merg astronautii. Calcam aici si ma duceam pana departe, la zece metri departare. Simteam ca si cand n-as fi mai avut greutate, ca si cand as fi fost din bumbac. M-am speriat. Si asa cum stateam, am privit spre munte si am constatat cutremurat ca pot vedea prin munte. I-am vazut pe parintii mei, care se intorceau pe o carare. Ii vedeam, desi se aflau in spatele muntelui. Mi-am zis:”Ce lucruri ciudate sunt astea, Dumnezeule?”, si am asteptat sa vad daca intr-adevar parintii mei vin. Voiam sa ma incredintez ca i-am vazut cu adevarat in spatele muntelui. Si iata ca la un moment dat i-am vazut trecand de curbura aceea de unde puteau fi vazuti de oricine.”


2.    Diagnostica bolile
        Remarcabila este marturia unui profesor, care spune:”Parintele Porfirie putea sa diagnosticheze de ce boala sufera cineva, facand o „radiografie” speciala. De pilda sotia mea avea o problema de sanatate si ne-am dus la parinte, care a atins-o pe cap si a diagnosticat-o corect. Si in unele cazuri nu numai ca diagnostica, ci indica si ce trebuie sa faca bolnavul sau ce sa evite in timpul tratamentului.”

3.    Descira locuri pe care nu le vizitase
         Parintele Porfirie descria deseori regiuni in care existau manastiri, cunostea situatia lor si mediul in care se aflau, dar si caracterele celor ce se nevoiau in ele. Dadea amanunte despre toate, fara sa fi vizitat vreodata acele locuri. Calatorea prin harismele lui si avea experienta directa, cu care-i ajuta pe multi oameni.

4.    Rau de harisma inainte-vazatoare
         Parintele Porfirie „proorocea fara nici o greutate. Era un rau de harisma inainte-vazatoare.” Si aceasta harisma i-a fost data fiindca era un mare ascet. Vreme de multe decenii, inainte de a se imbolnavi, n-a dormit in pat. Cele mai multe ceasuri ale zilei le dedica rugaciunii. Era un campion al harului.

5.    Talcuitor al Scripturii
        Parintele Porfirie „traia Scriptura, era omul Scripturii”. Deseori comenta diferite fragmente din Scriptura in chip minunat, incat si profesorii specializati se mirau de vastitatea si de adancimea gandirii sale. Era un om luminat, care vedea mult mai departe decat vedeau teologii.


6.    Glasul Duhului Sfant
         Cineva l-a rugat pe Parintele Porfirie sa-i spuna cum cunoaste pricinile lucrurilor, iar acela i-a rapsuns:”Nu le cunosc eu, Sfantul Duh le cunoaste.”

7.    Prietenul anarhistilor
       Odata pe parintele Porfirie l-au vizitat cativa anarhisti, care au ajuns la chilia lui cu motocicleta. Au intrat direct inauntru, fara sa tina cont de ceilalti care asteptau. Unul din ei a cerut sa-i vorbeasca. Si parintele i-a spus:”Ce sa-ti spun, Dimitrie? Ca motocicleta ta este marca cutare?” Din aceasta descoperire a numelui si a marcii motocicletei, Dimitrie si prietenii lui s-au incredintat parintelui si-l vizitau deseori ca sa asculte povetele sale.

Sursa: „Mireasma duhovniceasca a parintelui Porfirie” – Presb. Dionisie Tatsis

Niciun comentariu: