sâmbătă, 28 februarie 2015



Coborasul lin este usor

            -Parinte, de ce facem atat de greu binele si alunecam atat de usor spre rau?
            -Deoarece pentru bine trebuie mai intai sa ajute omul insusi, sa se nevoiasca, in timp ce la rau ajuta diavolul. Pe langa aceasta, nu vor sa urmeze binele, nici nu au ganduri bune. De multe ori spun mirenilor urmatoarea pilda: “sa spunem ca am o masina si zic in mintea mea: “ce sa fac cu ea? Eu ma pot ajuta si cu vreun cunoscut de-al meu sa cu un taxi, la nevoie. Sa o dau cutarui familist, care are multi copii, sa-I scoata putin afara, sa-I duca la vreo manastire, sa rasufle putin, ca astfel sa fie ajutati si ei, sarmanii.”. daca procedez astfel, nimeni nu ma va imita in aceasta. Dar daca am o masina de aceeasi marca cu a ta si o schimbsi voi lua alta de o marca mai buna, vei vedea ca nici tu nu vei dormi noaptea ca sa afli un chip sa schimbi masina si sa iei una mai buna, la fel cu a mea, chiar daca cea pe care o ai este buna. In cazul acesta vei spune: “Voi vinde, ma voi imprumuta, numai sa o schimb.”. in timp ce in cazul de mai inainte nimeni nu ma va imita spunandu-si: “Nici eu nu am nevoie de masina, hai sa o dau si eu”, ci se poate chiar sa spuna ca nu sunt sanatos.”
            Oamenii usor se influenteaza in raru. Desi in profunzime recunosc si primesc binele, totusi mai usor se influenteaza si sunt atrasi de rau, pentru ca acolodicteaza aghiuta. Coborasul ce linil afla cu usurinta oricine, pentru ca ispititorul nu are alt tipic, ci numai sa imbranceasca fapturile lui Dumnezeu pe pantea cea dulce. Insa Hristos procedeaza cu noblete. Iti spune: Acesta e binele”; Daca vrea cineva sa vina dupa Mine. Nu spune:”Vino la Mine cu sila!” Diavolul are viclenie. Il imboldeste pe om si dintr-o parte si din alta, ca sa-l duca acolo unde vrea. Dumnezeu insa respecta libertatea omului, pentru ca El nu a creat robi, ci fii. Si cu toate ca stia ca va urma caderea, nu i-a facut robi. A preferat sa vina El Insusi, sa Se intrupeze, sa Se rastingeasca si sa-l castige in felul acesta pe om. Insa prin aceasta libertate pe care a dat-o Dumnezeu  cu toate ca diavolul poate face mult rau prin ea – s-a dat si un prilej pentru cernere. Iar in felul acesta se vede ce face fiecare cu inima sa; se vede lamurit cine are marime de suflet.


(Cu durere si dragoste pentru omul contemporan – Parintele Paisie Aghioritul)

Niciun comentariu: